0162 - 524 000 info@datasolutions.nl

Wat is de relatie tussen duurzaamheid en data?

by | Jul 12, 2018 | 0 comments

In een tijdperk waarin onze grondstoffen uitgeput raken en het milieu ernstig wordt belast door de uitstoot van broeikasgassen, is het mooi om te zien hoe de Nederlander in beweging komt. Of het nu gaat om het creëren van bewustwording of om het isoleren van de eigen woning – de duurzaamheidsinitiatieven schieten als paddestoelen uit de grond. Daar dragen wij als In Summa graag ons steentje aan bij.

Duurzame keuzes

De Nederlander leeft steeds duurzamer en maakt steeds vaker bewuste keuzes. We willen weten wat voor voedsel we op ons bord hebben en waar het vandaan komt, we pakken vaker de fiets en zijn druk bezig met energiebesparing in ons eigen huis. Dat betekent automatisch dat we in toenemende mate voorzien moeten worden van informatie omtrent duurzaamheid. We willen weten wat onze opties zijn en welke effecten die hebben.

Bewust Bezorgd

Een van de initiatieven die aan deze behoefte voldoet is ‘Bewust Bezorgd’, een project van Thuiswinkel.org. Dit initiatief is erop gericht de pakketbezorgingen in ons land verder te verduurzamen en het bewustzijn hierover onder consumenten te vergroten. Heb jij je bijvoorbeeld wel eens afgevraagd wat de meest duurzame keuze is: online bestellen of zelf de auto pakken naar de winkel? En heb je enig idee hoe je invloed kunt hebben op de CO2-uitstoot van je pakketje? Met de online tool op bewustbezorgd.thuiswinkel.org kun je daar inzicht in krijgen. De tool is ontwikkeld door Connekt en Topsector Logistiek en wordt ook gebruikt door bedrijven in Lean & Green, het Europese programma voor duurzame logistiek. Op de achtergrond is een door In Summa samen met Connekt en TNO verder ontwikkelde webservice klaar voor productie. Deze webservice biedt grote e-commerce partijen de mogelijkheid om hun klanten beter te informeren over de duurzaamheid van hun bestelling. We zijn trots dat we hiermee zowel bedrijven als consumenten op een efficiënte manier tegemoet kunnen komen in hun zoektocht naar de duurzaamste keuzes.

Zelf ook bewust

Zelf zijn we ook actief met de verduurzaming van onze eigen organisatie. Zo hebben we 114 zonnepanelen op het dak laten aanleggen en willen we dat ons autopark binnen enkele tientallen jaren geheel bestaat uit elektrische auto’s. Dit soort doelstellingen zijn belangrijk. Zo zijn we ons in het dagelijks leven, zowel privé als zakelijk, continu bewust van de effecten van ons handelen op het milieu.

Wilt u deze blogs ook ontvangen? Schrijf u in.

Voornaam
Achternaam
Bedrijfsnaam
E-mailadres


0 Comments

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Share This